Ciekawostki

Skarb w ogródku

Lwówek Śląski, przydomowy sad z ogródkiem. Jak co roku w listopadzie kończymy zbiór owoców i warzyw, a przed zimą mamy jeszcze kilka prac do wykonania.  W czasie przekopywania warzywniaka znaleziono…, a można mówić tu o dużym szczęściu.

I Wojna Światowa przyniosła prawdziwy przełom w rozwoju lotnictwa i zastosowaniu broni w powietrzu, wielki wyścig w produkcji samolotów. W latach 1914 – 1918 na potrzeby armii wyprodukowano w fabrykach: Francji ponad 52 tysiące Aeroplanów, Anglii około 48 tysięcy, Niemiec 47 tysięcy.

DSC_0358 - Kopia
Fokker Dr.1 – niemiecki samolot myśliwski, trójpłatowiec, 1917-1918. Model.

W tej właśnie wojnie wielu lotników zasłużyło się swoim męstwem, a ich osiągnięcia obrosły legendą. Niewątpliwie taką postacią był jeden z kilku asów ówczesnego lotnictwa, Manfred Albrecht von Richthofen  zwany także Czerwonym Baronem lub Czerwonym Diabłem). Urodził się  2 maja 1892 roku w Borku niem. Kleinburg , obecnie jest to część Wrocławia. Jego dom rodzinny był w Świdnicy, pochodził z niższej szlachty pruskiej. Największy niemiecki As myśliwski I Wojny Światowej , odniósł ponad 80 zwycięstw powietrznych. Gdy Czerwony Baron wkroczył do akcji, średni czas przeżycia pilota Zjednoczonego Królestwa Royal FC + RN Air Service , spadł z 295 do 92 godzin. Brytyjczycy obiecali pilotowi, który pokona niemieckiego Asa odznaczenie Victoria Cross, własny samolot i premię pieniężną w wysokości 5000 funtów szterlingów. Von Richthofen zmarł 21 kwietnia 1918 roku w Morlancourt (Francja) w czasie kolejnej bitwy.

DSC_0457 - Kopia
Czerwony Baron, As niemieckiego lotnictwa. Pilot Fokkera Dr.1.

Lwóweckim skarbem w ogródku okazały się trafione fanty w kolejności, niewielkie kółko oraz krążek wielkości dłoni przypominający zakrętkę od słoika. Przedmioty zostały oczyszczone. Pierwszy to obrączka, wykonana z metalu kolorowego, zdobiona metodą rytu, na środku umieszczony wizerunek krzyża żelaznego, po obu stronach fragment wstążki oraz daty 1914 i 1916. Krążek okazał się medalem pamiątkowym. Ten drugi wyjątkowy skarb odkrył część nieznanego epizodu z historii I Wojny Światowej.

DSC_0334 kopia kopia - Kopia
Obrączka, 1914-1916.

Przygotowania do I Wojny Światowej – mało znany epizod

20-26 czerwca 1914 roku odbyły się zawody lotnicze, zorganizowane przez OST- Wschodni Związek Niemieckich Pilotów. Do zawodów dopuszczono 20 wojskowych i cywilnych samolotów, piloci – tylko niemieckiego pochodzenia i samoloty niemieckiej produkcji. Były trzy etapy lotu. Włączone w to były zwiadowcze ćwiczenia militarne i zwiadowcze zawody fotograficzne. Nagrodę cesarza dostał Oberleutnant Freyberg, Książe Hans Georg. Oboje lecieli dwupłatowcem. W czasopiśmie Deutsche Luftfahrerzeitschrift opisane są szczegóły tych zawodów. Zakończyły się one sukcesem (wydanie z czasopisma). Zaznacza się, że udziału w zawodach nie brała żadna kobieta.

Etap   1     Wrocław – Poznań          800 Km
Etap   2     Poznań – Królewiec       600 Km
Etap   3     Królewiec – Gdańsk       400 Km

Dok3
Personel z niezidentyfikowanej Sekcji Lotniczej obok skrzydła Aviatik typ B (P 14)

Można więc śmiało stwierdzić, że przygotowane zawody dostarczyły informacji dla celów militarnych. Każdy zawodnik otrzymał znaleziony medal pamiątkowy.

Pamiątkowy medal dla uczestników zawodów lotniczych Ostmarkenflug 1914

DSC_0334 kopia kopia
Medal Lilienthala .

Medal z brązu o średnicy 74 mm, zaprojektowany i wykonany przez v.B.H.Mayera. Przedstawia Otto Lilienthala konstruktora i lotnika, według dostępnych informacji był pierwszym człowiekiem, który wzbił się w powietrze na własnej konstrukcji szybowcu. Rewers przedstawia ciężką pracę i pomysł, dedykacja „ za wybitne zasługi, zawody lotnicze 1914”.
Od 1938 roku Medal Lilienthala jest najwyższym międzynarodowym odznaczeniem szybowniczym, przyznawane corocznie przez Międzynarodową Federację Lotniczą (FAI)

27
Okolicznościowy znaczek pocztowy. Projekt Malwitz.

Kto był właścicielem obrączki i medalu? Można przypuszczać, że osoba ta była lotnikiem i  mieszkała we Lwówku Śląskim. Niski nakład medali okolicznościowych, jak się udało ustalić, otrzymali tylko uczestnicy zawodów lotniczych. Pozostaje wiele pytań. Odpowiedzi na pewno będą ciekawe.

Oprac. Robert Zawadzki

Źródła:

– Zbiory prywatne
– www.flieger-album.de/
– www.lilienthal-museum.de