Działania LTR-uSzlaki turystyczne

Na spacer z lwem

Na spacer z lwem.

Lwówek Śląski i jego okolice obfitują w wiele przepięknych miejsc. Zaczynając od prezentacji walorów historycznych i architektonicznych samego miasta,  możemy  planować krótsze lub dłuższe wyprawy. Lwóweckie Towarzystwo Regionalne opracowało kilka propozycji szlaków, które prowadzą do mało znanych miejsc i pokażą na nowo już znane. Jeden z nich został zgłoszony do projektu zadania publicznego pn. „Wytyczenie i oznakowanie Szlaku Lwóweckich Form Skalnych oraz umieszczenie przy Skałach Panieńskich kamiennego słupa milowego”. W chwili obecnej jest on w trakcie realizacji.

Trasa będzie oznakowana w następujący sposób:

1 lew na skale w lewo - Kopia - Kopia
Oznaczenie Szlaku Lwóweckich Form Skalnych
1 lew na skale w prawo - Kopia
Strzałka – wskaże kierunek w lewo lub w prawo.
X prosto
X – wskaże kierunek na wprost.

Trasa szlaku poprowadzi nas z centrum miasta z Dolnego Rynku w kierunku ul. Henryka Brodatego (ZSOiZ we Lwówku Śląskim), dalej schodami na Szpitalną Górę (tu widok na panoramę miasta),

skąd po 5 min. dotrzemy do Skałek Panieńskich (Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Natura 2000, Tajemnicze znaki walońskie, Panieńska Izdebka, widok na Szwajcarię Lwówecką). Od Skał Panieńskich schodzimy w dół do drogi wojewódzkiej nr 297, tu przejściem dla pieszych kierujemy się na ścieżkę pieszo-rowerową i dochodzimy do Szwajcarii Lwóweckiej (zgrupowanie piaskowcowych form skalnych, teren Parku Krajobrazowego Doliny Bobru). Znak lwa poprowadzi nas dalej do góry chodami na szczyt do punktu widokowego. Kilkadziesiąt metrów (cofając się) wskażemy półkę skalną, miejsce po medalionie bohatera licznych legend Rübezahla  ( Ducha Gór, Liczyrzepy, Rzepióra, Karkonosza, czes. Krakonoš, Krkonoš ). Następnie poruszając się ścieżką starego założenia parkowego Buchholz po 10 min. trafimy na kilkumetrowy ostaniec skalny otoczony mniejszymi formami piaskowcowymi. Kierując się wedle oznakowania na południowy-wschód dotrzemy do małego, wąskiego wzniesienia o długości  ok.100 metrów. Jest to fragment dawnego, 30 ha założenia parkowego Buchholz. Trafimy tu na pozostałości kilkunastometrowego obelisku z przełomu XIX i XX wieku. Idąc wyznaczoną trasą lwa wzdłuż podnóża tego wzniesienia ujrzymy je jako malownicze urwisko. Ze szczytu urwiska ( przy pozostałościach obelisku) kierujemy się na północ prosto w dół, mijając zniszczoną płytę pamiątkową założenia parkowego

docieramy na plac, gdzie nasza trasa się kończy. Na tym placu stała niegdyś Restauracja Buchholz i muszla koncertowa. Jeszcze w ubiegłym wieku w tym miejscu, zwanym Wzgórzem Kombatantów, odbywały się okazyjne festyny i Zloty Kombatantów Ziemi Lwóweckiej, co upamiętnia okolicznościowy głaz  zwany obeliskiem zlotowym. Odsłonięto go w 1966 roku. Ostatni zlot odbył się 7 maja 1995 roku. Z tego miejsca kierujemy się już do centrum miasta. Podążamy w tym kierunku ulicami Graniczną, następnie Jaśkiewicza i Sienkiewicza. Ta ostatnia doprowadzi nas na Dolny Rynek do centrum.

Na zakończenie warto dodać, że Lwóweckie Towarzystwo Regionalne planuje też przygotować kolejne szlaki, w tym: Szlak Jurysdykcji Karnej Lwówka Śląskiego, Szlak Cesarza Napoleona- Bitwa nad Bobrem.

Zwracamy się też z prośbą do mieszkańców, by zadbali o porządek po swoich wyprawach np. na Szpitalną Górę czy Wzgórze Kombatantów. Śmieci i nieczystości pozostawiane w tych miejscach nie wystawiają pozytywnego świadectwa naszemu miastu.