CiekawostkiKalendarium HistoryczneSzlaki turystyczne

Kolej na Kolej

Odbudowa Linii Kolejowej Doliny Bobru

W bieżący roku minie 70 lat od ponownego uruchomienia należącej do najpiękniejszych pod względem krajobrazowym na Dolnym Śląsku tras kolejowych – linii Lwówek Śląski- Jelenia Góra.

4 kolej na kolej
Jezioro Pilchowickie, w oddali budynek stacji kolejowej Pilchowice Zapora.
3 kolej na kolej
Most kolejowy nad jeziorem Pilchowickim, długość całkowita mostu 151,68 m.

Eksploatowana była ona bez zakłóceń od 1909 do maja 1945 roku. Wówczas to, wczesnym rankiem zjawił się we Wleniu niewielki, bo sześcioosobowy oddział wojskowy, który wysadził w powietrze między innymi wloty i wyloty tuneli oraz most kolejowy wiodący przez Jezioro Pilchowickie. Spowodowało to trwającą ponad rok przerwę w kursowaniu pociągów. W 1946 roku przystąpiono do usuwania szkód i prac remontowych. Zostały one zakończone jesienią 1946 roku. 10 listopada tegoż roku odbyło się uroczyste otwarcie nowo wyremontowanej linii. Na zorganizowane z wielkim rozmachem uroczystości, przybył do Lwówka sam ówczesny I wiceprezes Rady Ministrów i minister ziem odzyskanych, późniejszy I sekretarz Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Władysław Gomułka. Wraz z innymi oficjelami wykonał on rundę honorową lokomotywą prowadzona przez Stefana Pastusiaka. Nawet w Jeleniej Górze zorganizowano otwarcie z o wiele mniejszą pompą. Tak jak i we Lwówku przybyło tam wielu mieszkańców, ale najważniejszym gościem był jedynie wrocławski wojewoda, Aleksander Barchacz.

Kolej na Kolej.

5 kolej na kolej
Stacja kolejowa w Lwówku Śląskim, 1892 rok.

Warto pamiętać o tej rocznicy, gdyż tak zwana Linia Kolejowa Doliny Bobru, pomimo, że jest chroniona przez społeczność powiatu lwóweckiego, w każdej chwili może przestać istnieć, głównie ze względów ekonomicznych.

Oprac. Robert Primke

Fotografie , zbiory Robert Zawadzki